آخرین اخبار
کد مطلب: 113406
يادداشت/علي بابا احمدي:
چهارمحال و بختياري بيکارترين استان کشور
تاریخ انتشار : 1394/10/17 10:13:36
نمایش : 4838
اشتغال و بيکاري از جمله موضوعات اساسي در اقتصاد هر کشوري ميباشد٬ به گونه اي که افزايش اشتغال و کاهش بيکاري يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع محسوب مي شود.
به گزارش  خبرنگار سلام لردگان؛‌ 
اشتغال و بيکاري از جمله موضوعات اساسي در اقتصاد هر کشوري ميباشد٬ به گونه اي که افزايش اشتغال و کاهش بيکاري يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع محسوب مي شود.
قبل از بيان اين مطلب ابتدا بايد به تعريف شاغل طبق تعريف کار بپردازيم که به تمام افراد ۱۰ سال و بالاتر که در هفته حداقل يک ساعت کار کنند يا افرادي که موقتا کارشان را از دست داده اند شاغل گفته مي شود.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ايران که مرجع رسمي آماري کشور مي باشد٬ نرخ بيکاري در تابستان امسال 10.9درصد مي باشد که در تابستان قبلي 9.5درصد بوده است.
اين رقم نشان دهنده افزايش 1.4 درصدي نرخ بيکاري در کشور مي باشد.که خود نشانه خوبي براي وضعيت اشتغال و توسعه کشور نيست.
بررسي نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 سال که مهمترين گروه سني نيازمند شغل مي باشند نشان دهنده اين است که تقريبا 26 درصد از افراد فعال اين گروه سني بيکار مي باشند .
در اين بين٬ آمار قابل توجه براي استان ما اين است که متاسفانه چهارمحال و بختياري با نرخ بيکاري 16درصدي داراي بيشترين نرخ بيکاري در کشور است٬ که اين آمار نسبت به فصل مشابه در سال گذشته متاسفانه 2 درصد نيز رشد داشته است٬ که بيان کننده عدم توجه و کم کاري مسئولان مربوطه مي باشد ٬که اين معضل بزرگ نيز به محروميت استان ما مي افزايد.
 
با توجه به مطالب گفته شده چند راهکار و پيشنهاد براي کاهش نرخ بيکاري به صورت خلاصه بيان مي شود:
۱) بازنگري در تعريف کار ؛ چون به نظر مي رسد که يک ساعت کار در هفته تعريف مطلوبي براي شاغل بودن يک فرد نيست بلکه راهکاري براي کم جلوه دادن تعداد بيکاران براي آمار دولت ها مي باشد.
۲) توجه و افزايش سرمايه گذاري در کشور و حمايت از کارآفريني و بخش خصوصي که باعث افزايش توليد و در نتيجه اشتغال مي شود.
۳) جلوگيري از قاچاق کالا ها که باعث از بين رفتن فرصت هاي شغلي مي شود.
۴) کمک به افزايش ظرفيت بنگاه ها که هزينه آن از تاسيس جديد يک بنگاه کمتر است و توجه و تکميل طرح هاي نيمه تمام کشور ٬ بويژه در بحث مسکن و امور عمراني که علاوه بر برطرف شدن نياز مسکن جوانان باعث ايجاد شغل هاي زياد نيز مي شود.
۵) تحول در نظام آموزش عالي؛ متاسفانه بسياري از بيکاران قشر تحصيل کرده هستند که بايد آموزش متناسب باز نياز بازار کار صورت بگيرد.
۶) جذب منابع گردشگري و توريست؛ آن هم براي کشور ايران که داراي تنوع زياد آب و هوايي و جاذبه هاي طبيعي٬ تاريخي و مذهبي مي باشد.
۷) واردات کالاهاي سرمايه اي به جاي کالاهاي مصرفي که خود در داخل کشور توليد مي شوند جايگزين نيروهاي کار ايراني به جاي نيروهاي مهاجر غيرقانوني کشورهاي همسايه.
در ضمن بيکاري جوانان باعث عدم توانايي ازدواج و تشکيل خانواده٬ افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله اعتياد و فحشا ٬ فشارهاي روحي رواني بر پيکره ي جوانان و... که تبعات بسيار بدي براي خانواده ها و جوانان در پي دارد٬  اميد است اين مطلب و راهکارهاي ارائه شده تلنگري باشد براي همه مسئولان بويژه مسئولان استاني و نمايندگان مردم استان در مجلس تا با ريشه کني اين معضل بزرگ باعث پيشرفت جوانان و کشور و محروميت زدايي استان ما بشود.ان شاءالله
علي بابااحمدي/ دانشجوي حسابداري دانشگاه آزاد واحد شهرکرد
 
 
 
 
دانشجو
| |
1394/10/17 21:45:05
0
0
واقعا بیکاری در جوانان بیکار میکنه درود بر دانشجویان خوش فکر و ولایی همچون جناب بابااحمدی
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس